Хронологичен разказ на експедиция „Колкина дупка“ 14-18.04.2017 г.

Ден 1ви – петък. Пристигнахме, по обяд, на къщичката за поредното проникване в Колкина. Целта беше да се картират вече откритите от миналото ходене части, да се проучат странични разклонения, да се мерят отново дебити.

Владо и Васко бяха влезли предната вечер, да разширяват фурната до „Лагер 1“.
Организирахме и събрахме багажа още същия ден. Вечерта имаше много вайс бира, голям огън, прегорели кебабчета и кюфтаци, и обичайните раздувки.

Ден 2ри – събота. Станахме сутринта, кой крив, кой не чак толкова, и започнахме да се оправяме за влизане. В 13:30 влезнаха първите. Около 17:00 часа бяхме почти всички в „Лагер 1“: Живко, Ани, Васко Лудия, Ванката, Папи, Киро, Цецката Остромски и Фичо. Павката Бакалов и Светли мереха пукнатини и дебити по пътя.

Събрахме още малко багаж от „Лагер 1“ (чували и въже) и продължихме към „Лагер 2“. Пътьом се облагородиха няколко прагове с въже. Около 24:00 часа стигнахме „Лагер 2“. Разпръснахме багажа, хапнахме и легнахме да почиваме.

Ден 3ти – неделя. Станахме към 11:00. Закусихме с яйца и козунаци (нали е Великден) и след като изпихме кафето и чая, бяхме готови за приключения. Папи, Васко Лудия и Ванката изкачиха огромен натек зад лагера, който екипираха с въже, стигнаха до отвес около 25-30 m. След като го спуснаха, са стигнали река, която се връзва с по-предна картировка. Павката и Фичо направиха чешма и отидоха да докартират зала „Калоян“ вляво от чешмата, а Живко и Ани вдясно от нея. Светли мери дебити на реките около лагера, Цецката снимаше.

Ден 4ти – понеделник. Сформирахме две картировъчни групи. Павката и Фичо отидоха да картират низходящия меандър след зала „Калоян“ до големите зали, а Папи и Живко хванаха залите и „Велики канал“. Светли и Ванката обходиха няколко странични разклонения и мериха дебити на големите реки във „Велики канал“. Ани и Васко Лудия останаха да оправят лагера и да готвят, Цецката отново снимаше.

На връщане от картирането объркахме пътя за лагера и хванахме разклонение, което ни отведе до зала с огромни гипсови образувания завъртяни и усукани като бивни, чисто бели натеци, арагонити, висящи от тавана с различна големина и форма, и много други. През нея минава чисто бяло натечно образувание под формата на река, заради което и получи името – „залата на Бялата река“. Приказно място!

Ден 5ти – вторник. Станахме в 5:00. Закусихме, стегнахме багаж и към 10:00 се отправихме към повърхността. Около 22:00 излезнаха последните от пещерата. Док ни чакаше отвънка със запалена печка и храна.

Резултати от Великденската експедиция:

Измерени са дебитите на 9 места по реките, картирани са още части, с което пещерата става с обща дължина 4166 m и дълбочина 540 m.

Участници в експедицията:

ПК „Под Ръбъ“ – Папи, Светли, Киро, Фичо, Владо

ПК „Ъндърграунд“ – >Живко, Ани, Васко

ПК „Искър“ – Цецо Остромски, Док

ПК „Академик“ – Павел Бакалов

Приятели – Иван Иванов, Васил Ахчийски

Пролетно почистване в Церово

За четвърта година организирахме и участвахме в традиционното вече пролетно почистване в района на с. Церово. Този път почистването се разгърна в три района: част от квартал Селнината, училището и пътя между Гламек и чешмата за Заселе (в последния влезе и местността около тренировъчните скали при Подмола).

Амбициозното почистване продължи цял ден, а боклук за съжаление не липсваше. Не приятно е да осъзнаеш, че хората пътуващи по пътя към село Заселе масово изхвърлят бирени бутилки и такива от безалкохолно през прозорците на колите си. Прочети още »

Хронологичен разказ за експедиция „Колкина дупка“ 03.03.2017-08.03.2017 год.

Петък 03.03. Късния следобед ние сме пак на Зимевица за поредната атака на Колкина. За цел си бяхме поставили да изградим „Лагер 2“ в зала “Калоян“ (-460м) и да продължим с проучването на пещерата. Вечерта се събрахме много хора да празнуваме рождения ден на Яна.

Ефи и Сашо бяха проникнали в ранния следобед за снимки.

Курс 2017 започна

Водени Тобоган, Велебит, Хърватска

Пещера веднъж! Просто е прекрасна! Намира се в адски карстов и непроучен още район, който от своя страна е повече от удобен за подход и логистика. Обеми, отвеси, меандри и зали… красоти и динамични заигравки на водата, направили път за любознателни изследователи. Водени Тобоган (превод – Водна Пързалка, поради активния поток и характера на меандъра) е пещера, чието изследване е още в процес, където ~60м отвес, чака своето преминаване.

Карта на Колкина до 02.02.2017

Дължина: 1992м
Дълбочина: -408.5м
История на откритието: виж

Вертикален разрез:

Хронологичен разказ на експедиция Колкина 27.01 – 02.02

пред Къщичката на Колкина

Събота 28.01: Ранния следобед 10 пещерняка с различна клубна принадлежност атакуваха за пореден път недрата на Колкина. Целта беше 14 броя прониквачни торби да стигнат до лагера на -267м. Ефи, Стоянчо Горанов и Сашо Лазаров се заеха да нащракат млако снимки (сега като ги гледам все едно са направени в някоя друга пещера 🙂 ). Около 22 часа багажът беше стигнал дестинацията си. Иво „Согнездото“ Бусерски и Сашо пристигнаха първи, последвани от Папи и Деката. Колето и Филип разпъваха телефонен кабел до „Съблекалня“. Док и Киро, Гогата и Мамута  бяха последни. Готвене, чайче топло, лека дрямка и последните двама си биха шута към повърхността около 2 часа сутринта.

Прочети още »

Нов рекорд за пропастна пещера в България! Най-дълбоката вече е Колкина дупка!

Големият 40м отвес на старо-ново дъно

-408.5м е достигнатата дълбочина на новата най-дълбока пещера в България а достигнатата дължина е 1992м.

Райчова дупка до вчера беше най-дълбоката пещера със своите -387м, но днес осъмна шокирана, че ще трябва да предаде дълго пазения дълбочинен рекорд на зимевишката красавица, започнала със скромните -40м в далечното минало.

Честито приятели и другари пещерняци, минахме 400-така. Тотално дъно не е стигнато, предстои изследване на много нови части, все напред и надолу!

Разказ от експедицията – тук.

снимка: Александър Лазаров

Със ски в Босна и Херцеговина – Прен

Прен (Prenj), също познат като Босанските Алпи, е сравнително непристъпна планина. Къде поради чукарестия си характер, къде поради множеството мини разпилени наоколо (ужасен сувенир, който още напомня за войната от 90те години). Платовидната структура оставя доста пространство за развитие на алпийския характер на почти всички върхове. Прочети още »

Стара Школа, Биоково, Хърватска – начало и край

Начало 05-07.06

Стара Школа остана като нашия летен спелео спомен за годината. Средата на Юни отидохме за започването на експедицията, в която се бяха включили завиден брой местни пещерняци. Целта беше да се прекартира и да се погледне дъното.

Пещерата (по стара карта) е -576м на нас с Марин ни се падна екипиране от лагера на долу и картиране. Съответно стигнахме до около – 500м и поради липса на инвентар, започнахме картиране обратно нагоре. Дупката остава изключително приятно впечатление – някак си не усещаш нито стряскащите 3 градуса температура, нито дълбочината. Всъщност отвесите са доста надробени и големи вертикали и каскади, няма (http://www.hps.hr/vijesti/4868/odrzan-speleoloski-logor-ks-na-jami-stara-skola-biokovo/). Удобна е някак си, като единствени ключови моменти могат да бъдат един два пасажа в меандъра, който започва непосредствено след лагера (-280м). Всъщност, именно тази част от пещерата придобова по-нашенски харкатер, т.е. започва активен меандър, в който обаче не се мокриш при нормални условия. Прочети още »